Stockholmi Egyezmény
Stockholm Convention on Persistent Organic Pollutants – Egyezmény a környezetben tartósan fennmaradó szerves szennyezőanyagok kibocsátásáról
A nagy mennyiségben használt és a környezetbe kijutott, kijuttatott vegyi anyagok egy részéről kiderült: amellett, hogy károsítják az emberi egészséget, nem bomlanak le a környezetben (perzisztensek), és felhalmozódnak a testszövetekben (bioakkumulatívak) [1]. Ezek az ipari szennyezők, illetve növényvédő szerek a környezetbe kikerülve akár évtizedekig is kifejtik káros hatásaikat. Bekerülnek a táplálkozási láncba, és mivel stabil vegyületek, se fotolitikusan (fény hatására), se biológiai vagy kémiai hatásokra nem, vagy csak nagyon lassan bomlanak le.
Ezekkel az anyagokkal foglalkozik az 1998-ban aláírt Aarhusi POP (Persistent Organic Pollutants) Jegyzőkönyv. A POP-anyagok káros egészségügyi kockázataik kezelésére korábban nem létezett nemzetközi eszköz. Az UNEP ezért 1995-ben a legnagyobb problémát jelentő, a környezetben tartósan fennmaradó szerves szennyező anyagok, azaz a POP-anyagok kezelésére szólított fel [2]. POP-nak számít egy vegyi anyag, ha az alábbi tulajdonságok mindegyike érvényes rá:
- erősen mérgező;
- perzisztens, azaz nagyon lassan bomlik csak le nem veszélyes anyagokká;
- a légkörben, a vizekben és egyes élőlények szöveteiben nagy távolságra szállítódhat, így országhatárokon átterjedő hatással is számolni kell;
- bioakkumulatív, azaz felhalmozódik az élőlények zsírszöveteiben.
Az IFCS (Kormányközi Kémiai Biztonsági Fórum) 2001-ben meghatározta az úgynevezett piszkos 12-t, a legnagyobb problémát jelentő anyagok listáját. A 2001-ben a hazánk által is aláírt Stockholmi Egyezmény részes felei elfogadták 12 POP-anyag kivonásáról (a DDT maláriás területeken szúnyogirtásra korlátozottan használható), illetve a jellemzően az iparból, hulladékégetőkből származó dioxinok és furánok kibocsátásának minimalizálásáról szóló egyezményt. Az egyezmény célja, hogy korlátozza a POP-anyagokat és azok kibocsátását a környezeti elemekbe (vízbe, talajba, levegőbe) és a hulladékokba, illetve hogy a POP-ok kereskedelemből való kivonásával és a felhasználás korlátozásával a gyártás is megszűnjön. Az elérhető legjobb technikákat (best available techniques, BAT) és a legjobb környezetvédelmi gyakorlatot (best environmental practices, BEP) kell alkalmazni a POP-kibocsátás minimalizálása érdekében.
A Stockholmi Egyezmény [3] a környezetben tartósan fennmaradó szerves szennyezőanyagok kibocsátásáról 2004. május 17-én emelkedett jogerőre [4], 90 nappal azután, hogy az egyezményhez csatlakozó 50. állam, Franciaország is ratifikálta azt. Magyarország 2008. március 14-én ratifikálta az egyezményt, azt a 2008. évi V. törvény ültette a hazai jogba.
- Az egyezmény alapján [5] a következő POP-anyagokat kell kivonni a kereskedelemből: növényvédő szerek: aldrin, dieldrin, endrin, heptaklór, klórdán, mirex, toxafén, DDT;
- ipari segédanyagok/szennyezők: poliklórozott bifenilek (PCB), hexaklórbenzol (HCB), poliklórozott dibenzo-dioxin (PCDD) és poliklórozott dibenzo-furán (PCDF).
Az egyezmény teljesítésének részeként a feleknek a Titkárság útmutatása alapján Nemzeti Intézkedési Tervet (NIT) kell készíteni az egyezmény végrehajtásáról. A ratifikációt megelőzően a NIT részeként (előzményeként) elkészült az Országos POP-kibocsátási leltár [6]. A NIT megállapította, hogy „A POP-kra vonatkozó jogszabályok elemzése és összefüggései alapján összességében leszögezhető, hogy a POP-k tiltására, korlátozására és kibocsátásuk csökkentésére vonatkozó intézkedésekhez biztosítva van a szükséges hazai jogszabályi háttér, ehhez új jogszabály készítésére vagy a meglévők módosítására nincs szükség.”
A felmérések szerint Magyarországon lényegesen kisebb mennyiségű POP-kibocsátások voltak, mint a többi közép-európai országban. Ennek az egyik oka, hogy a hazai energiatermelés több mint fele nem jár POP-kibocsátással. A hazai tüzelőanyag-felhasználásban ugyanis igen jelentős, Európában a második legnagyobb (2008-ban közel 45%-os) a POP-kibocsátással nem járó földgáz aránya. A hazai energiafelhasználás 12%-a (2004) a Paksi Atomerőműből származó energia. Az energiatermelésben a legmagasabb POP-kibocsátással a szilárd tüzelőanyagok égetése jár, melyek aránya igen alacsony (13% 2004-ben) Magyarországon [7]. ehhez képest világszinten közel 25%-os volt a POP-kibocsátáshoz vezető szén aránya az energiatermelésben [8]. A vízminta-vizsgálatok szerint is minimális a hazai POP-szennyezettség [9]. A levegőbe kerülő POP-kibocsátás minimalizálására pedig megtörténtek a megfelelő intézkedések.
Források
[1] Pethő Ágnes: A Stockholmi egyezmény áttekintése; növényvédelem, 44 (10), 2008;
[2] Stockholm Convention on Persistent Organic Pollutants;
[3] Az egyezmény honlapja
[4] Greenfo: Életbe léphet a tartósan szennyező szerves (TSZSZ) anyagokról szóló konvenció; 2004. febr. 20.,
[5] National Implementation Plan of The Stockholm Convention for the Reduction of Persistent Organic Pollutants in the Environment, 2009, KvVM
[6] Lotz Tamás: A környezetben tartósan megmaradó szerves szennyezőanyagok (POP) kibocsátásának országos katasztere, 2005-02-21, KVVM;
[7] A magyar energiaellátás jellemzői
[8] IEA
[9] A Duna, Tisza és Dráva mentén fúrt 62 kútból vett minták többségében a POP-szennyezettségi szint nem érte el a határértéket, illetve ahol meghaladta, ott nem olyan mértékben, hogy bárhol is kármentesítési beavatkozásra lett volna szükség. Lotz Tamás: A k